Hvor mange mennesker kender du uden en e-mail-adresse? Sandsynligvis ingen (børn tæller ikke med her )
E-mail er en stor del af vores digitale liv som mennesker og som medlemmer. Derfor skal e-mailmarkedsføring spille en nøglerolle i enhver forenings kommunikationsstrategi, men den skal være relevant og værdifuld for dine medlemmer.
Månedlige nyhedsbreve fra klubben er en god måde at give medlemmerne de oplysninger, de ønsker før, under og efter træningssæsonen.
Medlemmer og de fleste af os foretrækker at modtage information og nyheder via e-mail-nyhedsbrev i stedet for Facebook eller andre sociale medier. Nyhedsbrevet er mere ægte og kan hentes frem ofte, eller når man har behov for informationen.
Nyhedsbrevene kan indeholde alt muligt, her er et par idéer til emner, man altid kan skrive om:
- Interviews med trænere, medlemmer, bestyrelse
- Løbsanmeldelser
- Nyt klubudstyr
- Hvad sker der den kommende uge eller måned
- Månedens medlem, træner eller instruktør
- Kalender med kommende begivenheder
- Ugeplaner
- Hvordan ser det ud med økonomien
- Formandens beretning (kan indeholde ALT)
Store foreninger bør måske overveje at opdele nyhedsbrevet i afdelinger, hold, grupper, aktiviteter, årgange etc.
Send nyhedsbreve ud ofte, gerne en gang om måneden eller mere, hvis I orker. Ikke alle læser med på FB. Benyt den samme skabelon. Bed alle frivillige, der har lyst, om at bidrage.
Dine nyhedsbreve kan indeholde stort set hvad du synes, naturligvis med en relevans til foreningens virke. Hold igen med reklamer fra sponsor, lidt er ok, men nyhedsbrevet må ikke bære præg af, at det er en stor reklame.
Trænere og bestyrelsesmedlemmer bør også opfordres til at kommunikere direkte til medlemmerne. De kan gøre det ved at sende egne e-mails, der indeholder statistik eller en analyse af foreningens/holdets fremskridt og udfordringer, eller de kan komme med i det store nyhedsbrev med en klumme eller input.
Trænere og instruktører kan også give gratis rådgivning via et ugentlig eller månedligt tip, eller en idé til træning/øvelse. Det hjælper dig også med langsomt at opbygge indhold til din forenings hjemmeside, for alle disse e-mails kan du gemme i et arkiv eller en blog på hjemmesiden.
Sørg for en god fængende, inspirerende, sjov, nysgerrig titel eller emne til dit nyhedsbrev, det kunne være:
- Stil et spørgsmål: "Hvad er årsagen til hockeyskader?"
- Tænd nysgerrigheden: "Du vil aldrig gætte, hvad der gik gennem Jesper Jørgensens hoved, da han scorede det vindende mål."
- Kom med en fordel: "Vi tilbyder 20% rabat på første yogatime for vores nyhedsbrevsabonnenter".
- Simple glade emner som - “Gode nyheder” eller “Glædelig begivenhed” kan også virke.
De bedste nyhedsbreve er ofte de enkleste. Ikke for mange nyheder i samme nyhedsbrev, så hellere sende et mere senere. En læsetid på 5 min. eller deromkring skræmmer ingen, men er det mere, så vil der være nogle, der falder fra. Er der meget stof at forholde sig til i et svært sprog, så smutter mange.
Hold også dit design af nyhedsbrevet enkelt. Brug masser af hvidt rum, en stor skrifttype og klare overskrifter. God baggrund hvor bogstaverne ikke forsvinder. Husk at mange læser nyhedsbrevet på en smartphone.
Send aldrig nyhedsbrevet som:
- Et worddokument vedhæftet
- En PDF fil vedhæftet
Hvorfor ikke?
- De fleste modtagere vil ikke åbne en vedhæftet fil
- Det er ikke behageligt at læse en vedhæftet fil
- Nogle e-mailprogrammer sorterer filer fra
- Mange e-mailprogrammer a la Gmail vil markere det som spam
Sørg for at lægge dit nyhedsbrev på din Facebookside, så alle den vej også får glæde af det. Del det alle steder du kan. Sørg for at der er mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrevet, så du fanger de interesserede der også.