De penge er vigtige. Vi skal have penge ind i foreningen, men de skal komme ind på den bedst tænkelige måde uden de store problemer for hverken dig eller medlemmet.
I dag kan du få penge ind på mange forskellige måder:
- Online via betalingskort
- MobilePay
- Betalingsservice
- Girokort
- Kontant
- Bankoverførsel
Der er ingen tvivl om at nogle af de her metoder er bedre end andre. Lad mige lige knytte et par kommentarer til metoderne.
Online via betalingskort
Klart at foretrække af flere årsager. Alle medlemmer har et betalingskort, (og med betalingskort mener jeg enten et kreditkort ala Visa/Dankort eller et debetkort ala Mastercard Debet. Forskellen på de to typer kort, er at på de første er der en kredit, på det sidste er det kun de penge der er overført til kortet der bruges) de få medlemmer der ikke har et betalingskort er ikke værd at tage med i betragtningen. Alle ønsker at betale online med betalingskort. Det reducerer fejl, det er meget enkelt at se hvem betalingen kom fra og hvad den dækker.
MobilePay
Er meget udbredt. Det er snart erstatningen for kontanter i lommen. MobilePay er et utrolig godt betalingsmiddel. Desværre er det ikke godt til løbende betalinger, altså abonnement i din forening. Det bliver meget dyrt.
Man kan ikke have MobilePay uden at have et betalingskort tilknyttet MobilePay.
Betalingsservice
NETS cash cow Det er en meget dyr løsning for en forening at få pengene ind på denne måde. Ulempen er også at medlemmer kan afvise en betaling, og dermed komme i restance. Er der ikke penge på medlemmets konto ved trækningen, modtager I ikke penge.
Det er meget svært at overtale medlemmer til at rent faktisk tilmelde jeres betaling til betalingsservice.
Girokort
Jeg tror ikke det findes i den oprindelige form mere. Det anvendes udelukkende som et betalingsID i netbanken efterhånden. Det er ikke værd at tale om mere.
Kontant
Flere og flere banker siger nej til at modtage kontanter. Flere og flere danskere har slet ikke kontanter med sig mere.
Bankoverførsel
Der er ekstra arbejde forbundet med at parre betalinger fra bankoverførsler med medlemmernes tilmeldinger. Ofte er overførsler enten sendt fra en person der ikke deler efternavn med det medlem der betales for. Beløbet stemmer ikke, selv med en lille afvigelse vil det betyde ekstra arbejde i bogføringen.
Min klare anbefaling er at du udelukkende tager imod betalinger fra betalingskort og MobilePay (Der som bekendt ikke fungerer uden et betalingskort tilknyttet). Dog skal du være meget varsom med at tilbyde MobilePay til de medlemmer der fortæller dig at de ikke kan finde ude af at betale online eller andre “gode undskyldninger”, som sagt ovenover, så er der jo et betalingskort tilknyttet MobilePay…
Der er meget arbejde forbundet med betalinger fra MobilePay da du skal bogføre de enkelte betalinger manuelt, og du skal huske de medlemmer der har betalt denne vej, de bliver ikke trukket automatisk. Du skal altså have fat i dem igen og igen.
Med online betalinger kan du nemt refundere de medlemmer der af en eller anden årsag skal have penge tilbage.
Med indtoget af rigtig mange services via nettet de senere år, hvor der er en løbende online betaling tilknyttet, såsom Netflix, visse bredbåndstjenester og meget andet er kendskabet og trygheden øget gevaldigt til denne type betaling, og er klart at anbefale og foretrække.