Medlemsundersøgelse eller spørgeskema via kontaktformularer

Du tager temperaturen på forskellige områder i foreningen, helt anonymt og det behøver ikke koste 1500,- kroner eller mere om året

Kloge hoveder og mig selv, har fundet ud af, at deltagere overvejende foretrækker at udfylde undersøgelser online, frem for at deltage i fysiske analoge skriftlige spørgeskemaer eller telefoninterviews.
Ved at designe og sende relevante og målrettede undersøgelser via e-mail, er det mere sandsynligt, at dine medlemmer svarer ærligt, detaljeret og mere uddybende.

En medlemsundersøgelse der måler medlemstilfredsheden for eksempel, giver dig et virkelig godt “her og nu” billede af, hvor dine medlemmers tanker om foreningen er. Du kan bruge det til at enten rette op på noget eller smile veltilfreds over, at det allerede er godt.
Husk at det er dine medlemmer der har alle de svar, du har brug for, når det kommer til en medlemsundersøgelse.

En medlemsundersøgelse er god og måske vigtig for foreninger i dag, fordi det er den "mest pålidelige" kilde til feedback fra dine medlemmer. Vigtig idag fordi en del medlemmer jo shopper rundt blandt foreninger.

Medlemsundersøgelser er gavnlige på mange forskellige måder. De kan være med til at øge medlemsengagement, fastholdelse og generel tilfredshed med din forening.

Skriv gode spørgeskemaundersøgelser ved hjælp af neutrale svarmuligheder. Læs evt. denne side for inspiration.

Måske sender din forening allerede en medlemsundersøgelse. Får du de resultater, du havde håbet på? Problemet kan ligge i selve undersøgelsen. Du stiller muligvis ikke dine medlemmer de rigtige spørgsmål. Her er nogle forslag:

  • Hvor længe har du været medlem?
    • Det virker som et skørt spørgsmål, men det kan hjælpe dig til at vægte de efterfølgende svar.
    • Du kan overveje at opdele dine undersøgelser til nye og gamle medlemmer, med særlige spørgsmål tilpasset medlemskabets længde.
    • Medlemskabets længde er et vigtigt spørgsmål at stille, hvis din forening kører undersøgelsen anonymt, hvilket jeg vil anbefale for at få de bedste svar.
  • Hvordan hørte du om os?
    • Dette spørgsmål er både et godt spørgsmål og en effektiv markedsanalyse i forklædning.
    • Ved at spørge om dette, finder du ud af, hvordan medlemmerne egentlig finder frem til foreningen.
    • Hørte de om foreningen fra et andet medlem? I skolen? Google? Sociale medier? Du ved det ikke, før du spørger.
  • Hvor ofte deltager du i vores begivenheder?
    • Hvis din forenings begivenheder ikke får så meget opmærksomhed, som du ønsker, er det tid til at finde ud af hvorfor.
    • Ved at spørge ind til det her, finder du måske ud af, hvad der gør, at de deltager eller at de ikke gør.
  • Hvad synes du om din træner?
    • Det giver dig en helt unik anonym viden om dine trænere.
  • Hvad synes du om prisen på kontingentet?
    • Den kan være svær, der er nok ikke mange, der vil sige, at det er for lavt.
  • Hvad synes du om tiderne, vi har åbent på?
    • Den kan også være svær for nogle foreninger, da man måske kun har de tider, som man har fået tildelt, og ikke rigtigt kan ændre dem.
  • Skal kiosken sælge flere forskellige øl?
    • Vælg selv, det kunne også være is, chokolade eller ferskner.
  • Hvor tilfreds var du med din træning denne måned?
    • Denne uge, denne time?
  • Hvordan var det at komme her første gang?
    • Til nye medlemmer
  • Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale foreningen/klubben til venner eller bekendte?
    • NPS - Net Promoter Score, prøv at Google dette.
    • Giv her mulighed for at vælge mellem 1 til 10
    • De fleste skulle gerne ligge højt.
    • Du kan næsten nøjes med kun at sende dette ene spørgsmål.

Måske det kan hjælpe dig til at tage hånd om problemer, du slet ikke vidste var der, eller måske viser det sig, at alt er i skønneste orden.

Der er tilbud fra flere specialforbund om at koble sig op på deres spørgeskemaundersøgelser. Priserne for dette varierer, undersøg evt selv med dit eget forbund. Med ovenstående får du mulighed for at komme nemt og billigt i gang, dog uden mulighed for at sammenligne jeres forening med en anden forening i den anden ende af landet, hvis det skulle være et ønske.

Kontakt meget gerne enten mig eller mine kollegaer hvis vi skal hjælpe dig med at komme igang med en medlemsundersøgelse