Facebook kan vi som tidligere beskrevet ikke komme udenom, og med Facebook begivenheder er der en verden af muligheder, der åbner sig i form af at få spredt et budskab om kommende begivenheder i din forening.

En begivenhed behøver ikke at være en koncert med Poul Krebs, det kan være hvad som helst:

  • Loppemarked i foreningen
  • Sommerfest
  • Den ugentlige Yoga øvelse
  • Stævner
  • Konkurrencer
  • Generalforsamlinger
  • Træner/instruktør møder
  • Bestyrelsesmøder

Ideen er at skabe liv og opmærksomhed, for på den måde at tiltrække nye medlemmer og/eller fastholde de “gamle”.

Inden du opretter din begivenhed på Facebook, skal du måske lige flytte lidt rundt på siden. Ryk “Begivenheder” længere op i fanen på din Facebook-side. Så ved Facebook, at du prioriterer dine begivenheder højt, og de vil vises først på din Facebook-side.

Du skal vælge et godt passende billede eller en video, som fortæller noget om begivenheden. Vil du bruge video, anbefaler Facebook en længde på 30 sek. og max 5 minutter. Og vi ved jo selv, at en lang video bare ikke er noget man ser til ende. Max 40 sek. vil jeg mene på Facebook.

Vælg et navn til begivenheden. Her handler det om at holde det kort og præcist. Facebook har flere steder nævnt, at begivenheder med lange navne generelt klarer sig dårligere på platformen. Vælg derfor et navn, der er let at afkode, og som passer godt til også at blive læst og set på en smartphone.

Navnet kan du vælge at holde meget traditionelt eller være lidt mere kreativ og finde en humoristisk vinkel på din begivenhed. Humor er altid godt, hvis din begivenhed og forening tillader det. På den måde vil du fange interessen hos rigtig mange mennesker, og det kan give dig den lille ekstra chance for, at din begivenhed går viralt på Facebook.
Sørg dog for under alle omstændigheder at have en god og fængende beskrivelse af din begivenhed, der er letlæselig for de interesserede.

Indstil derefter de relevante nøgleord, der passer til din begivenhed. Nøgleord er med til at sikre, at Facebook anbefaler begivenheden til de mest relevante personer.

Du kan (skal) lægge dine begivenheder op, så snart du kender datoen. Jo længere tid i forvejen de ligger på Facebook, jo bedre for både dine besøgende men også for Facebook.

Spred budskabet om din begivenhed, her kan du med fordel bruge disse forslag:

  1. Tilføj et link til din Facebook-begivenhedsside i din Instagram-profil, og post billeder
  2. for at promovere det. Det kræver en instagram konto, som vi talte om her
  3. Planlæg tweets, der skal sendes frem til begivenheden. Husk at linke til din Facebook-begivenhedsside. Det kræver selvfølgelig, at du bruger twitter.
  4. Optag en kort fængende video, og udgiv den på YouTube og måske andre videosider.
  5. E-mail link. Sørg for at linke til din Facebook-begivenhedsside i bunden af alle e-mails i sender. Benytter i Klubmodul, kan I indsætte det som skabelon i alle nyhedsbreve og andre mails, i sender ud via Klubmodul.
  6. Opret en Snapchat-historie for at promovere begivenheden.
  7. Lav et Pinterest-bord til arrangementet.
  8. Link til din Facebook-begivenhedsside på jeres hjemmeside.

Arbejd lidt med ideerne selv. Undersøg hvad der virker bedst for dig, og hvad der er af muligheder på Facebook.

Platformen Facebook er der, den er kommet for at blive, dine medlemmer kommende som eksisterende er der, så benyt muligheden, det er oplagt.

God fornøjelse med det.